7 tipov, ako si zlepšiť pamäť.

Dnes žijeme v dobe, kedy sa do popredia dostáva kult tela, ale žiaľ, často sa v návodoch ako cvičiť a spevňovať svaly zabúda na ten najdôležitejší orgán, ktorý sa správa podobne ako sval – mozog. Ak si budete pravidelne precvičovať vaše mozgové bunky, šedá kôra začne hmýriť farbami. ;)

Slovenské príslovie hovorí: „Nehas čo ťa nepáli.“ Veď načo si precvičovať mozog, keď čítať, písať, počítať vieme, hlava nám funguje. Naneštastie s naším intelektom to je rovnaké ako s našimi svalmi. Ak sa oň nebudeme pravidelne starať, bude chradnúť a slabnúť. Neverili by ste, ale ak určité oblasti mozgu nenamáhame, začnú sa doslova „zmenšovať“. Pre váš mozog je obzvlášť nebezpečná jednotvárna, monotónna práca, v ktorej chýbajú kreatívne impulzy, pretože ak si svoj mozog občas nenamáhate môže vaše IQ klesnúť aj o 10-20 bodov. Ale nemusíte zúfať. Mozog sa správa podobne ako spaľovací motor. Pokiaľ ho kŕmite kvalitným palivom, bude výkonný aj vo vyššom veku, ale ak doňho lejete nekvalitné palivo, nikdy nebude poriadne ťahať.

„Ja som už starý. Mne to už tak nepáli. zabúdam. To si nezapamätám.“

Mnoho ľudí sa taktiež vyhovára na svoj vek. Určite ste aj vy už niekedy vyslovili niektorú z týchto viet: Ja som už starý. Mne to už tak nepáli. Zabúdam. To si nezapamätám. Ale to vôbec nie je pravda! Vyšší vek nemusí zákonite znamenať úbytok duševných a pamäťových schopností. Naša schopnosť učiť sa a pamätať si nové veci samozrejme súvisí aj so starnutím, ale predovšetkým s tým, ako si svoj mozog trénujeme.

Prinášame vám preto 7 rád, ako si zlepšovať pamäť v dlhodobom horizonte a udržiavať si myseľ sviežu aj v neskoršom veku.

1. Učte sa cudzie jazyky.

„Učenie sa cudzích jazykov je jeden z najefektívnejších spôsobov, ako si zlepšovať pamäť.“

Aktívne ovládať cudzie jazyky má mnoho benefitov. Okrem toho, že sa dorozumiete v zahraničí napríklad na dovolenke, získate aj možnosť zväčšiť svoj okruh priateľov, spoznať iné kultúry a zároveň rozšíriť váš pohľad na svet. Ľudia schopní dorozumieť sa viacerými jazykmi si výrazne zlepšujú svoje kognitívne a poznávacie zručnosti. Sú schopní lepšie triediť dôležité veci od nepodstatných. Sú tvorivejší, flexibilní dokážu sa lepšie koncentrovať, efektívne riešia nečakané situácie. Učenie sa cudzích jazykov je jeden z najefektívnejších spôsobov, ako si dlhodobo zlepšovať pamäť.

2. Rozvíjajte vašu tvorivosť a kreativitu.

Varíte stále rovnaké jedlá? Počúvate rovnakú hudbu? Chodíte rovnakou trasou do práca alebo do školy? Zmeňte to. Rutina je totiž zabijak kreativity. Začnite sa viac baviť, hrať a tvoriť. Začnite praktizovať nejakú kreatívnu činnosť, ktorá vás baví. Môže to byť niečo z vášho detstva po čom ste túžili, ale nemali ste na to čas, alebo prostriedky. Maľujte, hrajte na hudobnom nástroji, začnite sa venovať ručným prácam. Jednoducho tvorte.
Overený spôsob, ako si zlepšiť dlhodobú pamäť, je vytvárať bizarné asociácie na veci, ktoré si chcete zapamätať. Čím bláznivejšie vaše asociácie budú, tým jednoduchšie vám to pôjde. Skúste to, určite vám táto technika prinesie úspech.

3. Spomínajte.

Zlepšenie pamäti nie je len o učení sa nových vecí, prijímaní nových impulzov, ale aj o vybavovaní si vecí z minulosti. Spomínajte na zážitky, ktoré ste prežili. Skúste si detailne predstaviť udalosť až do najmenších podrobností. Či už to bola oslava, výlet, alebo bežný deň. Pri vybavovaní vašich spomienok sa sústreďte na tie najmenšie detaily, kto mal čo oblečené, výrazy tvárí, prostredie z okolia. Skúste si takto vybaviť napríklad nejakú spomienku z detstva.
Na podobnom princípe funguje vybavovanie si obrazu v prítomnosti. Na chvíľu sa zahľaďte na jedno miesto, kde sa nachádza viacero vecí. Môže to byť váš písací stolík, polička, kuchynský drez, izba, alebo niečo z interiéru, napríklad parkovisko plné áut. Snažte sa ho vryť do pamäte. Všetky predmety, ich farby, usporiadanie. Potom zavrite oči a skúste si ten obraz znova živo vybaviť do najmenších detailov.

4. Veľa čítajte.

Knihy, časopisy, noviny, príručky, vtipy, prózu, poéziu, jednoducho čokoľvek, čo máte radi. Najideálnejšie je čítať hodnotnú literatúru, ktorá vás aj obohatí a vďaka ktorej si rozšírite svoje obzory, niečo nové sa naučíte a dozviete, ale v podstate na obsahu v tomto prípade až tak nezáleží. Dôležité je, že čítanie niekoľkokrát do týždňa znižuje riziko demencie v neskoršom veku až o 35% v porovnaní s ľuďmi, ktorí nečítajú vôbec.

5 Hrajte sa, lúštite krížovky a hlavolamy.

Spoločenské hry, rovnako ako hlavolamy čí hádanky sú cestou ako sa poriadne zabaviť a zároveň si zlepšiť pamäť.

„75% MENŠIA PRAVDEPODOBNOSŤ ALZHEIMEROVEJ CHOROBY A DEMENCIE.“

V tomto bode sa vám snažíme byť nápomocní aj my. 🙂  S hrami si užijete kopec zábavy, mnohé vám ponúkajú možnosť stráviť čas s rodinou a blízkymi a ešte si pri nich precvičíte vaše vyjadrovacie zručnosti spolu s krátkodobou pamäťou. Hádanky, hlavolamy, logické hry, ale aj rôzne spoločenské hry sú v tomto prípade ideálnou voľbou. Verte, že pamätať si, ktoré karty boli vytiahnuté, alebo plánovať takticky viacero krokov dopredu dokážete dať vášmu mozgu poriadne zabrať. Všetky hry, pri ktorých si trénujete odhadovacie, matematické, vyjadrovacie, pozorovacie schopnosti a pamäť sú ideálnou voľbou pre udržiavanie duševného zdravia. Je vedecky dokázané, že ľudia, ktorí sa pravidelne venovali interaktívnym hrám alebo krížovkám štyrikrát do týždňa, mali až o 75% menšiu pravdepodobnosť Alzheimerovej choroby a demencie, v porovnaní s tými, ktorí sa hrali len raz do týždňa alebo vôbec.

6. Majte dostatok pohybu.

Pohybová aktivita významne prispieva k celkovej duševnej sviežosti človeka. Odporúčajú sa také cvičenia, ktoré prekrvujú mozog, čiže ho zásobujú kyslíkom. Vhodné sú rôzne vytrvalostné a aeróbne športy. V tomto prípade spojíte príjemné s užitočným. Nielen že si budete udržiavať čerstvú myseľ, ale zároveň precvičíte celé telo a budete zdravší a fyzicky aktívnejší. Pre zlepšenie vašich duševných a fyzických síl nemusíte nijako namáhavo trénovať. Stačí vám k tomu iba rýchla chôdza. Vyžaduje si veľkú spotrebu kyslíka, zaťažuje srdce a pľúca a tým priaznivo pôsobí na mozgové bunky. Rýchla chôdza napomáha potlačiť niektoré prejavy starnutia mozgu. Časté prechádzky zlepšujú najmä u starších ľudí činnosť mozgu, takže pri peknom počasí neseďte doma pri televízoroch a počítačoch, ale doprajte si krátku (ale za to rýchlu) prechádzku.

7. Jedzte zdravo.

Jedzte čučoriedky, červené hrozno, slivky, černice či červenú kapustu. Antocyníny, ktoré dodávajú ovociu tmavé sfarbenie dokážu zlepšovať pamäť a poznávanie. V jablkách sa zase nachádza kvarcetín – antioxidant, ktorý ochraňuje mozog pred degeneratívnym poškodením, akým je Alzheimerova alebo Parkinsonova choroba. Na mozgovú činnosť najviac pôsobí vitamín B3 – niacín. Hojne sa vyskytuje v pivných kvasniciach, tuniakoch, morčacom mäse, semenách slnečnice, orechoch, brokolici, fazuli a hrachu. Na rozvoj duševných schopností sa odporúča prijímať aj dostatok vápnika (kalcium) a horčíka (magnézium).

„Najvyšším stupňom lakomosti je to, keď niekto žgrloší so svojím rozumom.“

SENECA, LUCIUS ANNAEUS

Nešetrite na svojom rozume a doprajte mu svoj čas a prostriedky. Určite sa vám to v neskoršom veku vráti. 🙂